Trafik Kazası Sonucunda Ortaya Çıkan Değer Kaybı Zararının Giderilmesine İlişkin Tazminat Davaları
Trafik kazaları sonucunda ortaya çeşitli zarar kalemleri çıkmaktadır. Bunlarda bir tanesinde trafik kazası sonucunda ortaya çıkan değer kaybı zararının giderilmesine yönelik açılan tazminat davalarıdır.
Değer Kaybı Nedir?
Değer kaybı, meydana gelen bir kaza sonrası onarılan aracın ikinci el piyasa fiyatına göre değer kaybetmesidir. Kazanın ardından tamir edilen aracın onarımı her ne kadar kusursuz olsa dahi, arabanın satış fiyatı kaza öncesi belirlenen satış fiyatından her şekilde daha düşük olacaktır. Trafik kazası sonucunda hasar gören aracın, daha sonra satılmak istenilmesi halinde ortaya çıkan fiyat farkına değer kaybı denilmektedir.
Değer Kaybı Zararının Giderilmesine Yönelik Tazminat Davaları Kimlere Karşı Açılabilir?
Trafik kazası sonucunda ortaya çıkan maddi zararlarının giderilmesine ilişkin maddi tazminat talepleri;
- Kazaya karışan araçların trafik sigortasını düzenleyen ilgili sigorta şirketlerine,
- Kazaya karışan araçların sürücülerine,
- Kazaya karışan araçların maliklerine,
- Kazaya karışan yayalara ve ilgili kişilere karşı yöneltilebilir.
Trafik kazası sonucunda ortaya çıkan değer kaybı zararına ilişkin taleplerin dava yoluyla ilgililerden talep edilmesi mümkündür.
Sigorta Şirketlerine Karşı Açılacak Trafik Kazası Sonucunda Ortaya Çıkan Değer Kaybı Zararının Giderilmesine Yönelik Tazminat Davalarında Bilinmesi Gerekenler
Trafik kazası sonucunda ortaya çıkan değer kaybı davalarında dikkat edilmesi gereken önemli hususlardan bir diğeri ise, kazaya karışan araçların trafik sigorta poliçelerini düzenleyen sigorta şirketlerine karşı dava açılmadan önce başvuru yapılma zorunluluğudur. İlgili sigorta şirketlerine dava öncesinde yazılı başvuruda bulunulması kanuni bir zorunluluk olduğundan, bu zorunluluğun yerine getirilmemesi halinde açılan davanın reddedilmesi söz konusu olacaktır.
Trafik kazası sonucunda ortaya çıkan değer kaybı nedeniyle açılacak davalarda kusurlu aracın trafik sigorta şirketi de kusurlu araç sürücüsü, kusurlu araç işleteni ile birlikte sorumludur. Ancak burada dikkat edilmesi gereken noktalardan bir tanesi sigorta şirketinin trafik sigorta poliçe limitiyle sınırlı sorumlu olmasıdır. Trafik poliçesi ile düzenlenen maddi hasar teminat parasal limiti üstünde sigorta şirketinin sorumluluğuna gidilemez. Şayet trafik kazası sonrasında ortaya çıkan değer kaybı zarar tutarının, trafik poliçesi ile düzenlenen maddi hasar teminat limitinin üzerinde olması halinde; maddi hasar teminatı üzerindeki taleplerden sadece araç sürücüsü ve araç işleteni sorumlu olacaktır.
Ek olarak belirmek gerekir ki, trafik poliçesini düzenleyen sigorta şirketleri “araç mahrumiyet” zararı gibi trafik kazası sonucunda ortaya çıkan dolaylı zararlardan sorumlu değillerdir. Bu tür zarar kalemleri de ancak kusurlu araç işleteni ve araç sürücüsüne karşı yöneltilebilir.
Trafik Kazası Sonucunda Ortaya Çıkan Değer Kaybının Giderilmesine Yönelik Tazminat Davalarında Kusurun Önemi
Trafik kazasına sonucunda ortaya çıkan değer kaybının giderilmesine yönelik davalarda, kazaya karışanların kusur oranları da büyük bir önem taşımaktadır. Zira, tazminat talepleri kusurlu kişilere yöneltilebilmektedir. Burada kusurlu kişiler kazaya karışan araç sürücüleri olabileceği gibi, kazaya karışan yayalar ya da başkaca ilgililer olabilir.
Trafik kazalarında kusur durumu genellikle kazaya karışan araç, yaya ve ilgili kişilerin hepsine, birkaçına ya da sadece bir tanesine oransal olarak izafe edilebilir. Örneğin;
- A ve B araçları seyir halindeyken çarpışmışlardır. Maddi Hasarlı Trafik Kazası Tespit Tutanağına göre A aracının sürücüsü %10, B aracının sürücüsü ise %90 kusurlu olarak kabul edilmiştir. A aracında 1.000 TL, B aracında da 1.000 TL değer kaybı zararı ortaya çıkmıştır.
- Bu durumda A aracının işleteni, B aracının kusuru olan %90 oranı esas alınarak B aracı işleteni, sürücüsü ve trafik sigorta şirketinden 900 TL talep edebilecektir.
- Aynı şekilde B aracının işleteni, A aracının kusuru olan %10 oranı esas alınarak A aracı işleteni, sürücüsü ve trafik sigorta şirketinden 100 TL talep edebilecektir.
- Şayet A aracı sürücüsünün kusursuz olduğu, B aracı sürücüsünün ise %100 kusurlu olduğu şeklinde taraflardan sadece bir tanesine kusur izafe edilmiş olsaydı; B aracı işleteninin herhangi bir talep hakkı doğmazdı. Ancak bu durumda A aracının işleteni, B aracı sürücüsünün kusuru olan %100 oranı esas alınarak B aracı işleteni, sürücüsü ve trafik sigorta şirketinden 1.000 TL talep edebilecektir.
Trafik kazası sonucunda ortaya çıkan değer kaybı tutarı ve kusur oranı, ilgili mahkeme tarafından bilirkişi marifetiyle tespit ettirilecektir. Tarafların bilirkişi raporunu kabul etmemeleri halinde ise, ilgili rapora itiraz hakları mevcuttur.
Trafik kazası sonucunda ortaya çıkan maddi zararlarınızın karşılanmasına yönelik hususlarla ilgili olarak avukatlık hizmetlerimiz bakımından bilgi almak için iletişim kısmında yer alan bilgilerden bizimle iletişime geçebilirsiniz.